سلامت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 6 / 12 / 1392
بازدید : 688
نویسنده : sharef zadeh

 

مصرف سوسیس كالباس سلول‌های سالم را سرطانی می‌كند!
مصرف سوسیس كالباس سلول‌های سالم را سرطانی می‌كند! خبرگزاری فارس:  مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و كالباس خطرناك است و رادیكال‌های آزاد كه بر اثر استفاده از این مواد به وجود می‌آید، می‌تواند اطلاعات DNA را تغییر دهد و یك سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، در چند سال اخیر همزمان با افزایش سرعت زندگی در جوامع شهری، تعداد زیادی از مردم به مصرف غذاهایی روی آورده‌اند كه تهیه آنها چندان وقت‌گیر و دشوار نباشد. سوسیس و كالباس، یكی از نمونه‌های مواد غذایی است كه به راحتی آماده مصرف می‌شود و در عین حال بسیار خوشمزه است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان مردم دارد. اما افزایش استقبال مصرف كنندگان از انواع سوسیس و كالباس، در شرایطی مشاهده می‌‌شود كه بسیاری از متخصصان تغذیه، به مضرات مصرف این نوع موادغذایی اشاره می‌كنند.این در حالی است كه مصرف نوشابه‌ها،‌ سوسیس و كالباس نیز همپای این مواد هر روز افزایش می‌یابد به همین علت اغلب كودكان و نوجوانان با مشكل كمبود آهن، روی،‌ سرب و انواع ویتامین‌ها مواجه هستند و رشد آنها به طور كامل انجام نمی‌شود.
 سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در این رابطه می‌گوید: 
2 مسأله اصلی در موضوع استفاده از سوسیس و كالباس وجود دارد كه سوسیس و كالباس از چه موادی تهیه می‌شود و در تهیه این فرآورده آیا از استانداردهای تعیین شده، تبعیت می‌كنند. 

*مواد نگهدارنده در سوسیس و كالباس توان دفاعی بدن را كاهش می‌دهد وی می‌افزاید:
مشخص نیست سوسیس و كالباس‌های  موجود در بازار با چه مواد اولیه‌ای و در چه اماكنی تولید می‌شود و نباید میزان مصرف مواد نگهدارنده نیترات و نیتریت در این مواد از میزان استاندارد بیشتر باشد و مدت نگهدارندگی آنها نیز نباید افزایش یابد. این مواد توان دفاعی بدن را تحت فشار قرار می‌دهد و موجب هجوم اسیدهای چرب اشباع شده، می‌شود و عوارض آن به صورت بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها بروز می‌كند. 

*مصرف سوسیس و كالباس باعث جهش ژنی می‌شود وی به جهش ژنی به عنوان یكی از عوارض جدی مصرف سوسیس و كالباس اشاره كرد و افزود: رادیكال‌های آزاد می‌تواند اطلاعات DNA را تغییر دهد و یك سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد. وی گفت: افرادی كه در دوره رشد قرار دارند نیازمند 5 گروه اصلی نان، غلات، سبزی‌ و میوه‌ و پروتئین حیوانی هستند. بهبود روش زندگی و مناسب بودن مواد غذایی روی رفتار ژن‌ها تأثیر می‌گذارد. تغذیه مناسب نه باعث افزایش وزن می‌شود و نه منجر به كاهش وزن می‌شود.*مصرف سوسیس و كالباس باعث شب ادراری در كودكان می‌شود صلاح‌الدین دلشاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران و متخصص اورولوژی كودكان در رابطه با مصرف سوسیس و كالباس می‌گوید: عواملی همچون مشكلات سیستم عصبی، عوامل ارثی، عفونت ادراری و استرس را موثر بر شب ادراری كودكان دانست و مصرف مواد غذایی كه دارای مواد رنگی مصنوعی ماننده قهوه، شیركاكائو، شكلات یا دارای ادویه‌های تند مانند سوسیس و كالباس هستند باعث انقباض شدید مثانه و شب ادراری می‌شوند.
 فرزانه صادقی، متخصص تغذیه در این رابطه می‌گوید: 
نیترات و نیتریت سدیم به عنوان مواد نگهدارنده به سوسیس و كالباس اضافه می‌شوند به علت خاصیت ضد باكتریایی مانع رشد باكتری‌های خطرناكی مانند كلستریدیوم بوتولینوم می‌كند. وی گفت: تركیب این مواد با میوگلوبولین و هموگلوبولین گوشت، باعث ایجاد رنگ صورتی و حفظ عطر و طعم ادویه‌های آن شده، به آن ظاهری تازه می‌بخشد. اما متأسفانه این 2 ماده در بدن به یك ماده سرطان زا به نام نیتروزآمین تبدیل می‌شوند كه بسیاری از نیتروزآمین‌ها در ایجاد تومورهای بدخیم مؤثرند. 

*مصرف سوسیس و كالباس باعث بروز سرطان معده و روده می‌شود این متخصص تغذیه اضافه می‌كند: سرطان‌های معده و روده در سال‌های اخیر عمدتاً به علت مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و كنسرو شده به ویژه مواد غذایی كه به روش غیر استاندارد تهیه می‌شوند، در دنیا به شدت افزایش یافته است. صادقی می‌افزاید: چاقی، اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات گوارشی و كبد از عوارض مصرف این مواد است زیرا این نوع غذاها با كالری، نمك و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا در دراز مدت خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند. نان‌های مورد استفاده در فست‌فودها نیز غالباً بدون سبوس است كه باعث كاهش دریافت فیبر مورد نیاز بدن می‌شود. وی معتقد است: 
شیوع برخی سرطان‌ها نیز از عوارض مصرف مداوم فست فودهاست كه به علت تركیبات نیترات و نیتریت ایجاد می‌شوند و انواع چاشنی‌ها و سس‌هایی كه همراه با فست فودها مصرف می‌شوند، محرك اشتها، ترشح اسید معده و حركات سیستم گوارشی هستند كه این موضوع زمینه را برای پرخوری و بروز چاقی فراهم می‌كند.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 142
بازدید دیروز : 87
بازدید هفته : 927
بازدید ماه : 2550
بازدید کل : 1079211
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com