نگهدارنده, مضرات مواد نگهدارنده درمواد غذایی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 11 / 7 / 1396
بازدید : 166
نویسنده : sharef zadeh

 

آیا می دانید مواد نگهدارنده چه اثراتی بر سلامتی مان دارند؟

آیا می دانید مواد نگهدارنده چه اثراتی بر سلامتی مان دارند؟

همیشه بشر بدنبال حفظ و افزایش ماندگاری مواد غذایی برای ذخیره کردن در انبارها برای  روزهای مبادا بوده است . در گذشته مردم برای نگهداری برخی مواد غذایی از روشهای مانند خشک کردن و یا شور کردن استفاده می کردند . این کار باعث میشد در روزهای سرد سال که امکان کشاورزی در برخی از مناطق وجود نداشت غذای کافی برای خوردن در خانه وجود داشته باشد .

با پیشرفت علم  ، افزایش جمعیت و صنعتی شدن کشورها ، روشهای قدیمی منسوخ شد . اکثر مواد غذایی به صورت صنعتی در کارخانه ها تولید ، بسته بندی و عرضه میشوند. کارخانه ها برای کاهش هزینه های تولید و افزایش سود شرکت ،هر روز میزان بالای از خوراکی ها را به شیوهای پیشرفته تولید و به بازار عرضه می کنند و آنها می خواهند حداقل خرابی را در محصولات خود داشته باشند تا کمترین ضرر را برای شرکت بهمراه داشته باشد ،پس با استفاده از شیوه های نوین ، برای حفظ ماندگاری غذا ، مواد شیمیایی مانند نیترات ، جوش شیرین و… را  به مواد غذایی اضافه میکنند و در بسته بندی های شیک به ما میفروشند.

امروز پیدا کردن یک ماده غذایی بدون ترکیبات شیمیایی و افزودنی ها در سوپرمارکتها کار بسیار سختی است .بدون استثنا بیشتر  مواد غذایی صنعتی برای افزایش ماندگاری ، میکروب زدایی ، تغییر رنگ و مزه …   از افزودنی های شیمیایی استفاده می کنند .

مواد نگهدارنده و افزودنی ها با اهدافی مانند  جلوگیری از فاسدشدن ،بهبود طعم  و رنگ ،جلوگیری از رشد میکروبها و… به ماده غذایی اضافه می شوند و بدون تردید هیچکدام از آنها بدون عوارض جانبی نخواهند بود. بدلیل استفاده روزانه از این افزودنی ها ، شناخت و دانستن عوارض و تاثیراتشان بر سلامت بدن ،می تواند به ما در انتخاب یک ماده غذایی مناسب کمک نماید .

 

 نگهدارنده چه اثراتی بر سلامتی مان دارند

برخی از رایجترین افزودنی ها که در بیشتر مواد غذایی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند :

 

رنگها

معمولا رنگها شیمیایی هستند و دو آسیب بزرگ را به بدن می رسانند یکی سرطان  و دیگری آسیب به کبد.این رنگها در محصولاتی مانند پفک ، پاستیل ،اکثر چای های خارجی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

شیرین کننده های مصنوعی

این ترکیبات بجای شکر و قند در برخی مواد غذایی استفاده می شوند این مواد  در غذاهای مانند نوشابه ، دسرها و…مورد استفاده قرار می گیرد و عوارضی مانند صرع ، میگرن و… را بوجود می آورند.

کافئین

کافیئن یک ماده تحریک کننده  و عامل فشار خون ،رفلاکس معده  و بیخوابی و… شناخته میشود  . کافیئن بیشتر در نوشابه ها استفاده می شود.

نیترات

این ماده شیمیایی بیشتر برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده میشود .معمولا در غذاهای مانند کالباس ،تن ماهی ، رب گوجه و… استفاده بیشتری میشود . نیترات بعنوا یکی از عوامل اصلی شیوع سرطان شناخته میشود.

طعم دهنده ها

اسانسها معمولا در بیشتر مواد غذایی صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد مانند آبلیموی مصنوعی و خوراکی ها و…

 

مصرف زیاد غذاهای که دارای افزودنی های شیمیایی هستند باعث ایجاد  بیماری های مانند سرطان ، قلبی و عروقی  ،کلیوی ،کبد چرب و… در دنیا شده اند .

ما چه کاری می توانیم انجام دهیم ؟

 ما می توانیم مواد غذایی پرمصرف مانند لبنیات ،نان ، برنج ، رب  و… را با انواع غذاهای سالم و خانگی که از تولید آنها اطمینان داریم  ،جایگزین کنیم و مصرف دیگر مواد غذایی مانند کالباس ، نوشابه ها و پفک … را به حداقل ممکن برسانیم . با این کار ورود مواد شیمیایی و افزودنی های خطرناک به بدن خود را به حداقل میرسانیم .




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 971
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 1777
بازدید ماه : 3400
بازدید کل : 1080061
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com