آیا گیاهان ادارك مافوق احساس دارند؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 5 / 3 / 1396
بازدید : 181
نویسنده : sharef zadeh

 



كلو باكستر – متولد 1924 Cleve Backster 




كلو باكستر دانشمند زمینه دروغ سنجی و كار با دستگاههای پلی گراف ، جامعه علمی را با ارائه مشاهداتش در باره حساسیت گیاهان تكان داد.

باوری كه گیاهان احساس دارند و میتوانند با انسانها ارتباط برقرار كنند مربوط به گذشته دور است و این باعث شده عده ای آنرا خرافات و دروغ پنداشته و عده ای را دلگرم به این كند كه دانشی كهن در پشت پرده وجود دارد.

همانطور كه هر از گاهی طبیعت رازهایش را بر عده ای وا میگشاید ، روزی باكستر فرض كرد همانطور كه آب از گیاه بالا میرود و برگها اشباع میشوند باید كاهشی در مقاومت الكتریكی برگ پیدا شود و این اختلاف را باید پلی گراف بتواند ثبت كند. 

او در مورد انسان الكترودها را به انگشتان فرد متصل میكرد و اینك به دو طرف برگ ضخیم و بزرگ گیاه گلدانی دفترش وصل كرد.
باكستر حدود یك ساعت واكنشهای گیاه را ردیابی كرد و امر مهمی رخ نداد جر اینكه از ابتدای آزمایش یك تمایل نزولی از اثر مركب پلی گراف را میدید كه با انتظارش جور در نمی آمد. تنها یك دقیقه منحصر به فرد وجود داشت كه مشابه آزمایش تحرك ملایم تا اندازه احساس در انسان بود. چیزی كه به نظر میرسید گیاه مستعد احساس هیجان بود و یا با نشانه رضایتمندی و شادی حاصل از آبیاری واكنش نشان داده .

قدم بعدی كمی غیر عادی بود ، ولی دانشمند ما میدانست كه هر عملی كه آسایش فكری و جسمی شخص را فراهم آورد ، سبب واكنش حاد و مهیج شده و ترس و اضطراب نیز سبب عكس العمل فوری در افراد متصل به پلی گراف میشود.

بر این اساس باكستر تصمیم گرفت برگی را در فنجان قهوه سوزان بیازارد ولی دور از انتظارش واكنشی از سوی گیاه مشاهده نشد. او انتظار داشت واكنش گیاه شبیه انسان باشد ولی ناموفق بود .
او در فكر كوششی دیگر برای آزمایش بر روی برگی بود كه الكترو بر خود داشت ، او فكركرد كه آن برگ را بسوزاند و چند چوب كبریت برداشت تا فكرش را عملی كند كه درست در این لحظه بود كه رسم پلی گراف در حالتی ناگهانی و حزن انگیز به سوی بالا پرید.
تجربه جدیدیش بسیار غیر باورتر از آزمایش اولش بود چراكه برای لمس گیاه دست دراز نكرده بود و بعد باكستر تهدید جدی خود را به اجرا در آورد و برگ متصل به الكترود را سوزاند در اینحال بود كه رسم پلی گراف نشانیهای اضطراب را نمایان ساخت اما پرش بیمناك پس از اجرای تهدید نخستین ثبت نشد .

باكستر بر این عقیده رسید كه ادراك مافوق احساس در گیاه در یك سطح سلولی جایگزین شده است .و نظریه ای تجربی بنا كرد كه نباتات ادراكی مرموز دارند .

در آزمایشات دیگر باكستر دید همه قسمتهای گیاه به تحریكات خارجی واكنش نشان میدهند و این معلوم كرد كه ادراك در نبات ممكن است در یك سطح سلولی باشد و اكنون به این واقعیت اثر باكستر میگویند.

در آزمایشات دیگر باكستر بر روی بافتهای دیگر نظیر میوه ها ، سبزیجات و حتی تكه های كنده شده از بدن انسان به بررسی پرداخت و كار با پلی گراف نشان داد كه تمام اشكال بافتهای زنده به نظر میرسد استعداد یكسانی در پاسخ دادن به تحریكات خارجی دارند.
 
منبع : سایت راز بقاء



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 757
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 757
بازدید ماه : 3186
بازدید کل : 1079847
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com