علل و درمان درد پهلو هنگام ورزش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 1 / 9 / 1394
بازدید : 159
نویسنده : sharef zadeh

 بسیاری از ورزشکاران بخصوص دونده ها هنگام ورزش درد طرفین شکم را تجربه کرده اند. این درد تیز  اسپاسم مانند زیر  دنده ها  وبیشتر در زیر قسمت راست شکم دیده می شود.  درد بیشتر در ورزشکاران دونده و شناگران دیده می شود وگاهی مواقع ورزشکار مجبور است فعالیت ورزشی خود  را متوقف کند تا بهبودی حاصل شود. این درد از لحاظ علمی به نام درد شکمی گذرای وابسته به ورزش نامیده می شود.


علل درد طرفین شکم (درد پهلو)در هنگام ورزش :

 در مورد علت این درد دیدگاهای مختلفی وجود دارد. اکثر پژوهشگران بر این باور هستند که احتمالا به آنچه پیش از ورزش خورده می شود بستگی دارد.(مصرف مواد خوراکی و آشامیدنی پیش از ورزش.)

این درد بیشتر در ورزشکاران دونده و شناگران دیده می شود. درد بصورت لوکالیزه شده ودر ناحیه ای مشخص  در قسمت راست یا چپ وپائین شکم  وجود دارد. این درد باعث اختلال در  فعالیت ورزشی می شود،اما به جنسیت ورزشکار یا شاخص توده بدنی ورزشکار ارتباطی ندارد.مهمترین عامل در ایجاد درد شکمی گذرای وابسته به ورزش، زمان مصرف غذا پیش از فعالیت ورزشی است.

برخی پژوهشگران براین باور هستند که ممکن است درد علت پیچیده تری داشته باشد. و علت درد،کشش لیگامانهایی است که از  پرده دیافراگم  به اعضای داخلی بدن  بخصوص  به کبد متصل می شود باشد. تکان ناشی از دویدن باعث کشیده شدن لیگامانها می شود. دونده ها تمایل دارند که در هر دو تا چهار گام، بازدم داشته باشند. بیشتر مردم زمانی هوا را  از ریه ها بیرون می دهند که پای چپ به زمین می خورد. اما برخی هم  هنگام به زمین رسیدن پای راست هوای ریه ها را بیرون می دهند. بنظر می رسد که این گروه دوم بیشتر در معرض درد شکم وپهلو هنگام ورزش هستند. بیرون دادن هوای ریه ها هنگامی که پای راست به زمین می رسد باعث وارد شدن نیروی بیشتری به کبد می شود که درست زیر قفسه دنده ها قرار دارد.بنابر این به محض اینکه کبد پائین می افتد ، پرده دیافراگم برای بیرون دادن هوای ریه ها بالا می رود.

درمان درد  پهلو (طرفین شکم) هنگام ورزش :

اگر هنگام دویدن ،درد ناگهانی  شکم یا پهلوی شکم ایجاد شد،ورزشکار بهتر است دویدن را متوقف کند و دست خود را روی سمت راست شکم گذاشته و هنگام دم یا بازدم  بطور منظم بسمت بالا بکشد.هنگام انجام ورزشهایی مانند دویدن و شنا ،ورزشکار سعی کند تنفس عمیق و منظم داشته باشد.نظریه کشش دیافراگم   می گوید که هنگام تنفس سطحی وغیر عمیق  ریسک  درد پهلو وشکم افزایش می یابد زیرا پرده  دیافراگم  اغلب کمی بالا آمده و هیچگاه آنقدر پائین نمی اید که به لیگامانها اجازه  استراحت بدهد. در این حالت  که کشش های مکرر ایجاد می شود، احتمال استرس یا اسپاسم پرده دیافراگم  نیز بیشتر  می شود.

سایر روشهای پیشگیری از درد پهلو هنگام ورزش :

● زمان غذای پیش از ورزش بگونه ای  تنظیم شود که  فرصت هضم غذا وجود داشته باشد.

● از نوشیدن آب میوه ها و نوشابه های دارای کربوهیدرات  و اسمولالیته بالا پیش از ورزش  پرهیز شود.

علل و درمان درد پهلو  هنگام ورزش ورزشهای کششی  ممکن است باعث بهبود درد گرفتگی پهلوی شکم هنگام ورزش شود. بازوی صاف شده دست راست بالا برده شده و بطرف چپ متمایل شود. بمدت 30 ثانیه این وضعیت حفظ شود  وسپس در سمت مقابل  کشش مذکور انجام شود.

● هنگام ورزش با گام های آهسته تر فعالیت انجام شود تا درد تخفیف یابد.

  ورزشکار محل درد را ماساژ  یا فشاردهد. به سمت جلو خم شود تا دیافراگم تحت کشش قرارگرفته و درد بهبود یابد.

● اگر درد ادامه یافت حتما با پزشک مشورت شود.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 320
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 1126
بازدید ماه : 2749
بازدید کل : 1079410
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com