۶ عارضه‌ی خطرناک شکر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 23 / 8 / 1394
بازدید : 121
نویسنده : sharef zadeh

 

Sugar

بیسکویت‌های رنگی و خوش‌‌آب‌ورنگ، دونات‌های پوشیده از شکلات، یک لیوان آیس‌پک خنک، کیک خامه‌ای شکلاتی یا آب‌نبات‌های ترش و شیرین، همه و همه دشمن جان شما هستند. شاید خودتان هم بدانید که همه‌ی خوراکی‌های شیرین و پُرشکر پُرضرر هم هستند اما دانش خود را چندان جدی نمی‌گیرید. در این مطلب می‌خوانید که مصرف این خوراکی‌ها واقعاً تا چه حد بر سلامت شما مؤثرند و اجتناب از مصرف آنها تا چه حد حیاتی است.

شاید باور نکنید اما آمریکایی‌ها سالانه هم‌وزن خود شکر مصرف می‌کنند. به گزارش انجمن قلب آمریکا به طور متوسط هر آمریکایی روزانه ۲۲ قاشق مرباخوری و سالانه حدود ۶۵ کیلوگرم شکر مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف شکر در نوجوانان گاهی تا روزی ۳۴ قاشق مرباخوری هم افزایش پیدا می‌کند. این میزان بیش از ۳ برابر میزان مجاز مصرف روزانه است.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیش از حد شیرینی‌جات به‌طور جدی سلامت شما را به خطر می‌اندازد؛ چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان از جمله عواقب زیاد خوردن کربوهیدرات‌های ساده و شکر افزوده است.

اگر عاشق شیرینی‌جات هستید و شکلات و دونات دوست‌های صمیمی شما هستند این مطلب را حتماً بخوانید:

یک. دیابت می‌گیرید

مصرف نوشیدنی‌های شیرین مثل انواع آبمیوه، یخ‌چای و نوشیدنی‌های ورزشی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. به گزارش ژورنال دیابت، بررسی‌های انجام‌شده بر روی ۳۱۰ هزار بیمار دیابتی نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به بیماری‌ قند در کسانی که روزانه یک تا دو نوشیدنی شیرین مصرف می کنند تا ۲۶ درصد بیشتر از کسانی است که ماهی یکبار یا کمتر از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند.

از طرفی نوشیدنی‌های پرشکر باعث چاقی می‌شوند که به نوبه‌ی خود فاکتور خطر در ایجاد دیابت است. مطالعات قبلی نشان می‌دهد افرادی که  نوشیدنی‌های پرکالری مصرف می‌کنند معمولاً رژیم‌ غذایی‌شان هم پُرکالری و چربی است و به طور اجتناب‌ناپذیری دچار اضافه وزن می‌شوند. از طرف دیگر این نوشیدنی‌ها  به‌طور ناگهانی قند خون را افزایش داده و به‌مرور زمان مقاومت به انسولین و التهاب در بدن ایجاد می‌کنند.

دو. جوش می‌زنید

متخصصان پوست همیشه بر سر این تفکر که خوردن شکلات یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌تواند باعث جوش زدن شود یا نه اختلاف نظر داشته‌اند. اما به‌تازگی تحقیقات نشان می‌دهند که واقعاً تغذیه نامناسب در بروز آکنه بسیار مؤثر است. محققان استرالیایی تأثیر رژیم‌هایی با شاخص گلیسمیک بالا و پایین را بر روی پسرهای نوجوان بررسی کرده‌اند. مصرف خوردنی‌هایی مثل کربوهیدرات‌های ساده، نوشابه‌های شیرین و بعضی غذاهای شیرین که شاخص گلیسمیک بالا دارند باعث افزایش آنی قند خون می‌شوند. این در حالی است که خوراکی‌های دارای شاخص گلیسمیک پایین مثل غلات کامل، در بدن به‌طور آهسته تجزیه شده و به قند تبدیل می‌شوند. این محققان دریافته‌اند که بروز آکنه در نوجوانانی که از رژیمی با شاخص گلیسمیک پایین پیروی می‌کنند تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد: در مقابل مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمیک بالا ۱۴ درصد بروز آکنه را افزایش می‌دهد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مقاومت به انسولین که به‌دنبال رژیم‌های غذایی با شاخص گلیسمیک بالا ایجاد می‌شود می‌تواند التهاب و تولید چربی‌های سبوم که آکنه ایجاد می‌کنند را افزایش دهد.

سه. سکته می‌کنید

چربی تنها عامل خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیست. شواهد زیادی مبنی بر نقش مستقیم شکر بر روی سلامت قلب وجود دارد. مطالعه‌ای که در ژورنال پزشکی آمریکا چاپ شده نشان می‌دهد میزان تری‌گلیسیرید خون افرادی که بیش از ۱۷.۵ درصد از کالری دریافتی روزانه‌ی خود را از شکر افزوده تأمین می‌کنند تا ۳۰ درصد بیشتر از دیگران است. در واقع شکر اضافه در بدن به تری‌گلیسیرید تبدیل شده و سپس به شکل چربی ذخیره می‌شود .

 

ضمناً سطح ال‌دی‌ال خون افرادی که بیش از ۲۵ درصد از کالری روزانه را از شکر افزوده دریافت می‌کنند تا ۳ برابر کمتر از دیگران است. ال‌دی‌ال یا همان کلسترول خوب از تشکیل پلاک در دیواره‌ی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. بالا بودن سطح تری‌گلیسیرید و پایین بودن ال‌دی‌ال هر دو باعث سخت شدن دیواره‌ی رگ‌ها و افزایش خطر حمله‌ی قلبی، سکته و بیماری‌های قلبی است.

نگرانی از مصرف بیش‌ازحد شکر تا حدی است که در سال ۲۰۰۹ انجمن قلب آمریکا توصیه‌هایی جهت کاهش مصرف شکر منتشر کرد؛ طبق این توصیه‌ها مقدار مجاز شکر افزوده در رژیم غذایی روزانه‌ی خانم‌ها باید کمتر از ۶  و برای آقایان کمتر از ۹ قاشق چای‌خوری باشد.

چهار. افسرده می‌شوید

مصرف شکر و کربوهیدرات به‌طور آنی شادی‌آفرین است. پس از خوردن یک وعده غذای نانی یا برنجی یا حتی یک عدد شیرینی، هورمونِ خوشی به نام سرتونین از مغز ترشح می‌شود اما به نظر می‌رسد که استفاده بیش‌ازحد مواد قندی می‌تواند تأثیر عکس داشته باشد. در واقع محققان کالج پزشکی بایلور رابطه‌‌ی مستقیمی میان مصرف شکر و افزایش نرخ افسردگی در شش کشور جهان پیدا کرده‌اند. درحالی‌که سازوکار دقیق تأثیر شکر روی خلق‌وخو هنوز شناخته نشده است برخی اعتقاد دارند که مقاومت به انسولین باعث آزادسازی کورتیزول یا همان هورمون استرس می‌شود.

ضمناً تحقیقات منتشرشده در ژورنال روانپزشکی بریتانیا نشان می‌دهد که مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی که مقادیر زیادی شکر در رژیم غذایی خود دارند به احتمال زیاد تا دو سال پس از تشخیص اولیه در بیمارستان روانی بستری می‌شوند. به‌طور کلی مصرف بیش‌ازحد شکر بر روی ناهنجاری‌های رفتاری تأثیر مستقیم دارد؛ وقتی شما مقادیر زیادی شکر می‌خورید قند خون‌تان به شدت بالا می‌رود و پس از مدتی ناگهان پایین می‌آید. این تغییر شدید در میزان قند خون باعث اختلال در سوخت‌وساز و خلق‌وخو می‌شود. این حالت برای کسی که به اسکیزوفرنی مبتلا است در واقع به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی حالات روحی ناآرام و بی‌ثبات عمل می‌کند.

پنج. به عفونت قارچی مبتلا می‌شوید

عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی و دهان از طریق تغذیه با شکر رشد می‌کنند. اگر شما روزانه چند پاکت آب‌میوه یا ماءالشعیر بنوشید بدن‌تان را به یک کارخانه‌ی بزرگ تخمیر و تولید قارچ تبدیل کرده‌اید. قارچ دهانی و تناسلی هر دو به‌واسطه‌ی تولید انبوه باکتری‌ای به نام کاندیدا در بدن ایجاد می‌شوند. این باکتری به طور طبیعی در بدن وجود دارد اما معمولاً سیستم ایمنی بدن میزان و فراوانی آن را کنترل می‌کند؛ زمانی‌که قند خون شما بالا باشد شکر اضافه در ادرار و آب دهان شرایط ایده‌آل برای افزایش تولید این باکتری را فراهم می‌کند و سیستم ایمنی قدرت کنترل این فرآیند را ندارد.

شش. سرطان می‌گیرید

رابطه‌ی بین شکر و سرطان وحشتناک و قانع‌کننده است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی از شکر به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. اگرچه هنوز اثبات نشده که شکر عامل رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی باشد اما همه‌ی ما می‌دانیم که چاقی که یکی از عوارض مصرف بی‌رویه‌ی شکر است و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه مینه‌سوتا با بررسی ۱۴ ساله‌ی بیش از ۶۰ هزار بیمار سرطانی دریافته‌اند که کسانی که در هفته بیش از ۲ نوشیدنی شیرین‌شده مصرف می‌کنند تا ۸۷ درصد بیشتر از دیگران به سرطان پانکراس دچار می‌شوند. همچنین محققان دانشگاه بوفالو اعلام کرده‌اند که زنان دیابتی ۳۹ درصد بیشتر از زنانی با قند ناشتای زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی‌لیتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. نتیجه‌ی این مطالعه نشان می‌دهد که قند خون بالا به‌طور کلی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

منبع: www.befit.com




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 2500
بازدید کل : 1079161
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com