چرا بعضی ها که رژیم کاهش وزن می گیرند، افزایش وزن پیدا می کنند؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 18 / 8 / 1394
بازدید : 197
نویسنده : sharef zadeh

 قاعدتاً با کاهش مصرف غذا، وزن ما هم باید کمتر شود اما گاهی بنا به دلایلی نه تنها وزن کم نمی کنیم بلکه اضافه وزن هم پیدا می کنیم! نوع غذایی که می خوریم، میزان فعالیت بدنی و نحوه زندگی ما از عواملی هستند که در این ناهنماهنگی نقش دارند.

unexpected_weight_gain

 

 

خوردن غذاهای اشتباه

گرچه ممکن است که کمتر غذا بخوریم اما شاید غذایی که می خوریم، در حین اینکه کم است اما مقدار زیادی انرژی دارد. حتی خیلی از غذاهای سالم هم هستند که سرشار از انرژی هستند. مثلاً، آجیل گرچه سالم است و برای سلامتی قلب مفید است اما مقدار بسیار زیادی انرژی دارد و مصرف کنترل نشده اون، باعث اضافه وزن می شود. خیلی از ما فریب ظاهر کوچک آجیل یا ظاهر سالم غذاهای سالم رو می خوریم و فکر می کنیم که غذای کمی خورده ایم، در حالی که در واقع خیلی بیشتر از اونچه که فکر می کنیم، مصرف کرده ایم.

خوردن غذای ناکافی

شاید باور نکنید اما اگر فکر می کنید که باید برای کاهش وزن، کمترین مقدار غذا رو مصرف کرد، کاملاً‌ در اشتباه هستید و همین مسأله می تواند باعث اضافه وزن شود! وقتی که به قدر کافی غذا نمی خوریم، بدن ما وارد مرحله گرسنگی شدید می شود و متابولیسم رو کاهش می دهد تا انرژی کافی برای انجام فعالیت های حیاتی بدن داشته باشیم. پس در حالی که فکر می کنیم با گرسنگی شدید، بهترین نتیجه رو از کاهش وزن می گیریم، در واقع به ضرر رژیم کاهش وزن خودمون عمل می کنیم.

نکته جالب این است که در این حالت، نه تنها چربی کمتری رو آب می کنیم بلکه ماهیچه های بدن هم شروع به تحلیل رفتن می کنند که اتفاق ناسالم و مضری است زیرا بدن از ماهیچه برای تهیه سوخت و انرژی استفاده می کند. ماهیچه یکی از مهمترین بافت های بدن است و هر قدر هم بافت ماهیچه ای بدن کمتر باشد، متابولیسم،‌ کاهش بیشتری پیدا می کند.

همچنین، نداشتن انرژی کافی باعث می شود که انرژی و توان برای انجام ورزش هم نداشته باشیم و نتوانیم از طریق ورزش کردن، چربی بسوزانیم.

افزایش ماهیچه در بدن

ترکیب رژیم غذایی و بدنسازی، یکی دیگر از دلایل افزایش وزن است! بدنسازی باعث می شود که بافت ماهیچه ای بدن، افزایش پیدا کند. اما نباید از این موضوع نگران باشیم زیرا همانطور که در شکل زیر می بینید، اگر یک کیلوگرم چربی رو با یک کیلوچرم ماهیچه مقایسه کنیم، گرچه هر دو یک کیلوگرم هستند اما چربی فضای بیشتری نسبت به ماهیچه اشغال می کند. به همین دلیل وقتی که یک کیلوگرم چربی اضافی به بدن اضافه شود، باعث برهم خوردن تناسب اندام می شود اما وقتی که یک کیلوگرم ماهیچه به بدن اضافه می شود،‌ وزن ما بدون اینکه تناسب اندام ما بر هم بخورد، یک کیلوگرم اضافه تر می شود.

muscle_and_fat_weight_comparison

پس اگر افزایش وزن ما به دلیل افزایش بافت ماهیچه ای ما باشد، باید خوشحال باشیم. هر قدر که بافت ماهیچه ای ما بیشتر باشد، متابولیسم ما هم افزایش بیشتری پیدا می کند و بدن انرژی بیشتری می سوزاند. فقط باید حواسمون باشد که اگر هم رژیم می گیریم و هم به طور منظم ورزش می کنیم، نباید مقدار مصرف غذا رو بیش از حد،‌ کم کنیم چون بدن به مقدار کافی انرژی و درشت مغذی ها برای ساخت ماهیچه و انجام فعالیت های جسمی، نیاز دارد.

داشتن استرس

گاهی با اینکه مقدار غذایی که می خوریم، صحیح است اما چون تحت استرس خیلی زیادی هستیم، هورمون های ما باعث می شوند که از برنامه کاهش وزن خود نتیجه نگیریم. استرس، مقدار هورمون کورتیزول (هورمون استرس) رو در بدن افزایش می دهد. افزایش این هورمون به افزایش وزن در ناحیه شکم منجر می شود و این مشکل حتی در کسانی هم که در محدوده وزن طبیعی قرار دارند،‌ دیده می شود.

این بدین معناست که اگر دو نفر رو در نظر بگیریم که هر دو به یک اندازه غذا می خورند، اما یکی از این افراد دچار استرس مزمن و دیگری فردی آرام و بدون استرس است، کاهش وزن در ناحیه شکم برای فرد مبتلا به استرس به مراتب سخت تر از فرد آرام خواهد بود.

ابتلا به کم کاری تیروئید

گاهی با وجود اینکه هم ورزش می کنیم و هم برنامه کاهش وزن رو به خوبی رعایت می کنیم، باز هم وزن ما کم نمی شود. در چنین مواردی، بهتر است که با پزشک مشورت کنیم زیرا ممکن است که دچار بیماری خاصی باشیم. مثلاً کم کاری تیروئید، یکی از مواردیست که در کاهش وزن ما تداخل ایجاد می کند. غده تیروئید، نقش مهمی در تنظیم متابولیسم دارد و وقتی که دچار کم کاری شده باشد، اغلب باعث افزایش وزن می شود. حتی اگر کم کاری تیروئید، در حد متوسط باشد، باز هم می تواند به افزایش وزن منجر شود.

برگرفته از:  healthyeating.sfgate.com




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 456
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 456
بازدید ماه : 2885
بازدید کل : 1079546
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com