پیشگیری از سرطان: 7 نکته برای کاهش خطر ابتلا


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 12 / 7 / 1394
بازدید : 99
نویسنده : sharef zadeh

 پیشگیری از سرطان: 7 نکته برای کاهش خطر ابتلا

 

اختصاصی آبی روز: آیا در مورد پیشگیری از سرطان نگران هستید؟ اگر این طور است باید بدانید که با ایجاد تغییراتی مانند خوردن غذاهای سالم و آزمایشات دوره ای می توانید به کاهش نگرانی خود کمک کنید.
احتمالا تاکنون با گزارش های متناقضی که درباره پیشگیری از سرطان وجود دارد مواجه شده اید. گاهی اوقات در یک مطالعه یک نکته خاص درباره پیشگیری از سرطان را توصیه می کند در حالی که یک مطالعه جدید بر توصیه ای خلاف قبلی تاکید می شود.
در بسیاری از موارد آنچه درباره پیشگیری از سرطان می دانیم هنوز در حال تکامل است. اما آنچه در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد این است که سبک زندگی ای که انتخاب می کنید احتمال ابتلای شما به سرطان را تحت تاثیر قرار می دهد.
بنابراین اگر در مورد پیشگیری از سرطان نگران هستید لازم است بدانید برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند تفاوت های بزرگ ایجاد کند.

1-    از توتون و تنباکو استفاده نکنید
استفاده از هر نوع توتون و تنباکو شما را در معرض مواجه با سرطان قرار می دهد. سیگار کشیدن با انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان ریه، مثانه، رحم و کلیه مرتبط است. جویدن تنباکو با سرطان های حفره دهان و لوزالمعده ارتباط دارد. حتی اگر شخصا از تنباکو استفاده نمی کنید قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را در شما افزایش می دهد.
اجتناب از توتون و تنباکو و یا تصمیم به ترک آن یکی از مهمترین تصمیمات مرتبط با سلامتی شما می باشد. به علاوه این موضوع  بخش مهمی از اقدامات مربوط به پیشگیری از سرطان را شامل می شود. اگر برای ترک تنباکو به کمک نیاز دارید با پزشک خود در مورد محصولات کمک کننده به ترک سیگار و یا استراتژی های دیگر مشورت کنید.


2-    رژیم غذایی سالم
اگرچه انتخاب موادغذایی سالم در فروشگاه موادغذایی نمی تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند، اما در کاهش خطر ابتلا کمک کننده است. بنابراین دستورالعمل های زیر را مد نظر قرار دهید:
به مقدار کافی از میوه ها و سبزیجات مصرف کنید: پایه رژیم غذایی خود را بر میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی با منشا گیاهی مانند غلات کامل و حبوبات قرار دهید.
مصرف چربی را محدود کنید: با انتخاب محدودتر غذاهایی که چربی زیاد به ویژه از نوع حیوانی دارند، رژیم خود را سبک تر کنید. رژیم های غذایی پرچرب کالری بالاتری دارند و خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهند که به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
مصرف الکل: خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد با نوشیدن مداوم الکل افزایش می یابد.


3-    وزن مناسب خود را حفظ کنید و فعالیت بدنی داشته باشید
حفظ وزن سالم ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد.
فعالیت بدنی هم اثر مشابهی دارد. ورزش کردن علاوه بر اینکه به شما کمک می کند وزن خود را کنترل کنید، به تنهایی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ می شود.
شرکت کردن در هر میزانی از فعالیت بدنی مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارد. اما برای بدست آوردن خواص درمانی قابل توجه باید در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی در حد متوسط و یا 75 دقیقه فعالیت شدید داشته باشید. همچنین می توانید ترکیبی از فعالیت های شدید و متوسط داشته باشید. به عنوان یک هدف کلی حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود را بگنجانید.


4-    خود را در برابر آفتاب محافظت کنید
سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان است و بیشتر از همه انواع نیز قابل پیشگیری است.
اجتناب از آفتاب ظهر: در بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که اشعه های خورشید در قوی ترین حالت هستند از آفتاب اجتناب کنید.
در سایه بمانید: هنگامی که در خارج از منزل هستید تا آنجایی که امکان پذیر است در سایه بمانید. عینک آفتابی و کلاه هم کمک کننده است.
مناطق در معرض آفتاب را بپوشانید: لباس هایی بپوشید که بخش بیشتری از بدن شما را بپوشاند. رنگ هایی را انتخاب کنید که مقداربیشتری از اشعه را منعکس کنند.
کرم ضد آفتاب: وقتی که بیرون از خانه هستید در استفاده از ضد آفتاب سخاوتمند باشید و آن را مرتب تجدید کنید.
برای برنزه شدن از تخت های مجهز به لامپ های مخصوص برنزه کردن استفاده نکنید. این وسایل به اندازه نورخورشید آسیب رسان هستند.


5-    دریافت واکسیناسیون
برای جلوگیری از سرطان باید در برابر برخی از عفونت های ویروسی واکسینه شوید. با پزشک خود  در مورد واکسینه شدن در برابر بیماری های زیر مشورت کنید:
هپاتیت B: هپاتیت B خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. واکسن هپاتیت B برای بزرگسالان در معرض خطر توصیه می شود. این افراد در معرض شامل این گروه ها می شود: افراد بالغ فعال از نظر جنسی که بیشتر از یک شریک جنسی دارند، افرادی که به عفونت های مقاربتی مبتلا هستند و مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی، مردان همجنس باز، افرادی که در مراکز پزشکی و یا سرویس های اجتماعی مشغول به کار هستند و در معرض خون و یا مایعات آلوده بدن  هستند.
ویروس پاپیلومای انسانی(HPV): این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و عامل ایجاد کننده زگیل ناحیه تناسلی است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و یا سایر سرطان های دستگاه تناسلی ، سرطان های سلول های سنگفرشی و سرطان سر و گردن شود.


6-    از رفتارهای پرخطر دوری کنید
یکی دیگر از تاکتیک هایی که در پیشگیری از سرطان موثر است اجتناب از رفتارهای پرخطری است که ممکن است به بیماری منجر شوند که این بیماری ها به نوبه خود می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. به عنوان مثال:
رابطه جنسی ایمن: تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید و در طی رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. هر چه تعداد شرکای جنسی شما در طول زندگی تان بیشتر باشد احتمال ابتلا به بیماری های منتقله از راه جنسی مانند HIV و HPV بیشتر می شود. افراد مبتلا به ایدز ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان مقعد، کبد، و ریه دارند. HPV اغلب با سرطان گردنه رحم همراه است اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی مردانه، گلو و واژن را نیز افزایش دهد.
از سرنگ مشترک استفاده نکنید: استفاده از سرنگ مشترک با فرد آلوده می تواند منجر به HIV و هپاتیت B و C شود که ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند.


7-    دریافت مراقبت های پزشکی به طور منظم
معاینه ود به صورت منظم و انجام آزمایشات غربالگری، شانس شما برای کشف زودرس انواع مختلف سرطان مانند سرطان پوست، روده بزرگ، پروستات، دهانه رحم و سینه را افزایش می دهد. احتمال موفقیت درمان در مراحل ابتدایی بیماری بیشتر است. از پزشک خود در مورد بهترین برنامه برای غربالگری سرطان سوال کنید.
پیشگیری از سرطان در دست خود شما است و پاداش آن برای یک عمر باقی می ماند.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 118
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 118
بازدید ماه : 2547
بازدید کل : 1079208
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com