۶ گام برای داشتن یک رابطه عالی با دیگران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 28 / 3 / 1394
بازدید : 135
نویسنده : sharef zadeh

 شاید شما هم از آن دسته افراد باشید که در ارتباط های اجتماعی خود زیاد اذیت می شوند ، کسانی که مدام به رفتارهای دیگران فکر می کنند و به قول معروف “توی عمق یک برخورد یا حرف می روند” ما ایرانی ها از گذشته های دور رفت و آمدهای زیادی با هم داشتیم ، هر چند الان این رفت و آمد ها بسیار کم شده است ولی ارتباطات ما با همدیگر قابل چشم پوشی نیست و اگر نتوانیم به درستی این روابط را مدیریت کنیم ، هم خودمان آسیب می بینیم و هم روابط اجتماعی خود را خراب کرده ایم.

 
 
حالا که ما گریزی از روابط اجتماعی نداریم ، چه کنیم تا از ارتباط با هم لذت ببریم ؟ رعایت برخی نکات و در نظر گرفتن آنها در ارتباط های خیلی می تواند به ما کمک کند ، با هم این نکات را بررسی می کنیم :
 
 
 * تربیت شما با هم فرق می کند : گاهی اوقات برخوردی از کسی می بینیم و ناراحت می شویم و می گوییم چرا اینطور به من گفت یا اینگونه با من برخورد کرد ، در این موارد سعی کنید به جای فکر کردن به اینکه چرا چنین و چنان ، به این فکر کنید که ما در یک شرایطی بزرگ شده ایم و دیگران در شرایطی دیگر ، ممکن است رفتاری که شما را اذیت کرده از دید آن فرد ایرادی نداشته باشد یا توهین محسوب نشود ، بنابراین این نکته را در نظر بگیرید که تربیت ما با هم فرق می کند ، والدین ما ، معلم ما ، استاد ما و … ممکن است طوری ما را تربیت کرده باشند ، نمی توانیم توقع داشته باشیم فرد مقابل ما با همان شرایط تربیت شده باشد.
 
 
 * شرایط شما با هم فرق می کند : شاید برای شما جالب باشد ولی حتی شرایط آب و هوایی هم در رفتار و اخلاق تاثیر دارد ، چه برسد به شرایط متفاوت اجتماعی افراد ، مشکلی که خیلی از دانشجویان در خوابگاه دارند دقیقا همین است که نمی دانند هم اتاقی آنها چون از شرایط آب و هوایی و اجتماعی و تربیتی یک شهرستان دیگر آمده است ممکن است ارزشها و رفتارهای متفاوتی نسبت به دیگران داشته باشد.
 
 
 * شما از مشکلات دیگران خبر ندارید : “اون که مشکلی نداره ، زندگیش عالیه” ، “اینا بهونشه” ، “منم مشکل دارم خب…” ، “آره مشکل داره ، مشکلش هم منم !” ؛ معمولا وقتی این موضوع را مطرح می کنم اینها بهانه هایی است که می شنوم ، بله من هم قبول دارم همه ما مشکلاتی داریم ، ولی دوستان ما می خواهم کاری کنیم که کمتر در رابطه با دیگران خودمان را اذیت کنیم ، پس از من بپذیرید که دیگران مشکلاتی دارند که شما نمی دانید و اگر هم میدانید ، نمی توانید حدس بزنید چقدر در روحیه فرد مقابل تاثیر گذاشته است.
 
 
 
دوستان عزیز ! توانایی مقاومت ما و روحیه ما در برابر مشکلات هم با هم فرق دارد ، ممکن است یک مشکل کوچک هیچ تاثیری در شما نگذارد ، ولی همان مشکل رفتار همسر شما یا دوست شما و زندگی او را کامل تحت تاثیر قرار دهد ، پس توقع نداشته باشید که همه همان برخوردی را با مشکلات داشته باشند که شما دارید.
 
 
 * توقع نداشته باشید ، از هیچ کس : قبل از آنکه آماج انتقادات شما قرار بگیرم ! بگویم که من نمی گویم انتظار نداشته باشید ، بلکه توقع نداشته باشید ، انتظار را در مورد بعد خواهم گفت که اتفاقا باید داشته باشید ، ولی واقعیتی که بارها در زندگی شخصی خود و دوستانم به آن رسیده ام این است که توقع از دیگران نداشته باشم چه توقع  ، توقع از دیگران را با توقع از خدا جایگزین کنید ، ما همه در برابر خداوند ، نیازمند و فقیر هستیم ، همه ی ما نیازمندیم ، پس چرا از نیازمندان توقع داریم و از خدای خود که بی نیاز و بی نهایت مهربان است توقع نداشته باشیم ؟ باور کنید کسی که توقع از دیگران ندارد ، انقدر راحت زندگی می کند و انقدر آرامش دارد که نمی توانیم تصور کنیم. پس توقع از دیگران را به صفر برسانید و به جای آن از خدای مهربان توقع همه خوبی ها را داشته باشید.
 
 
 * انتظار های خوب داشته باشید : خب ما گفتیم توقع نداشته باشید ، ولی انتظار داشته باشید ، آن هم انتظار های خوب ، مثلا من انتظار دارم که همسرم امشب با من بسیار مهربان باشد ، شاید برایتان جالب باشد که وقتی انتظار مثبت دارید ، اتفاقی هم که می افتد مثبت است ، توقع منفی است ، چرا ؟ چون اگر توقعی برآورده نشود ، ایجاد کدورت می کند ، ولی در مورد انتظار این نیست ، همین امشب امتحان کنید ، توقع را کنار بگذارید و همین امروز یک انتظار مثبت داشته باشید ، مثلا امشب که من به خانه رفتم ، همسرم خیلی خوب از من استقبال می کند ، البته در ذهنتان نگویید “حالا ما انتظار داریم ولی من که می دونم دوباره بحثمون میشه!” نه ذهنتان را هم کاملا مثبت کنید و تاثیر انتظار خوب را ببینید.
 
 
 * لطفا رک باشید ولی مودب : رک بودن ویژگی خوبی است ، خیلی از ما به دلیل رودربایستی های الکی رابطه را برای خودمان زجرآور کرده ایم ، رک باشید و صریح اما با رعایت این شرایط :
 
 
   – هدف خود را مشخص کنید : اگر می خواهید خیلی صریح مطلبی را به کسی بگویید اول هدفتان را بهبود روابط بگذارید ، یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که به منظور حال گیری از طرف مقابل مان ناگهان رک می شویم و به رابطه لطمات جبران ناپذیری می زنیم ، حال گیری نکنید ، واقعا نیت تان بهبود روابط باشد.
 
 
   – خیرخواه باشید نه مغرور : اگر این جمله را بارها بخوانید باز هم کم است ، لطفا غرور را کنار بگذارید ، هیچ وقت فکر نکنید که شما همه کارهایتان درست است و طرف مقابل شما تمام کارهایش غلط و شما فرشته نجات او هستید ! خیرخواهانه موضوع را بگویید.
 
 
   – من هم ایراد دارم : یادتان باشد شما هم ایرادهایی دارید که شاید هنوز رو نشده باشد ، پس این را در نظر بگیرید که من هم ایراداتی دارم.
 
 
   – حالا شروع کنید : اگر با این سه موردی که گفتیم مشکلی ندارید ، حالا با بهترین و مودبانه ترین و دلخواه ترین ادبیات ممکن برای طرف مقابل تان موضوع را به او بگویید ، ضمن اینکه می توانید اصلا همان سه مورد بالا را هم به او بگویید یعنی بگویید هدفم بهبود روابط است و خیرخواه هستم و من هم کلی ایراد دارم ، حالا شروع کنید به گفتن.
 
 
   – توقع نه انتظار بله : باز برمی گردیم به مواردی که گفتیم ، با رعایت تمامی این شرایط باز هم توقع نداشته باشید ، نگویید “: من این همه براش صحبت کردم و خیرخواهی کردم خیلی نفهمه که بازم متوجه نمیشه و به رفتار بدش ادامه میده…” شما وظیفه خود را انجام دادید ، توقع را بگذارید کنار ، قبول کرد که عالی ولی قبول نکرد هم اصلا مهم نیست ، ولی انتظار مثبت داشته باشید.
 
 
امیدوارم با رعایت این نکات بتوانید ارتباط اجتماعی بهتری با اطرافیان خود داشته باشید.



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 796
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 1602
بازدید ماه : 3225
بازدید کل : 1079886
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com