آیا میتوانیم روند پیری را کند کنیم؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 7 / 2 / 1394
بازدید : 287
نویسنده : sharef zadeh

 میخواهیم در مورد پیری صحبت کنیم و اینکه چطوری ممکنه بتونیم فرآیند پیر شدن خودمون رو کمی به دست بگیریم. به نظر شما شدنی هست؟

درسته که گذر عمر به همراه خودش پختگی، تجربه، جهان بینی گسترده تر را برای انسان ها به همراه داره اما یکسری مشکلات مثل درد مفاصل و بدن، کاهش قدرت جسمی، تغییرات فیزیکی و چین و چروک پوست و صورت را با خودش به همراه داره. علاوه بر این بسیاری از بیماری ها مثل دیابت نوع دوم و مشکلات قلبی رابطه مستقیمی با افزایش سن دارند.

کاهش روند پیری

کاهش روند پیری

چه چیزی باعث پیری ما میشود؟

تعدادی نظریه درباره اینکه پیری چگونه رخ میدهد مطرح شده است. یکی از قدیمی ها به نام استرس اکسیداتیو مطرح میکنه که رادیکال های آزاد هستند که در روند پیری موثر هستند و این رادیکال های آزاد هنگامی شکل میگیرند که بافت آسیپ پذری بافت ها در معرض اکسیژن است.

نظریه دیگه که پذیرفتگی خوبی هم در میان دانشمندان تا کنون داشته ناکارآمد شدن مکانیزم پاک سازی سلولی بدن به نام “Autophagy” است. این سیستم در بدن ما امکان پاک سازی بدن از سلول های مرده، نامناسب و مشکل دار هست و از تجمع این سلول ها در بدن جلوگیری میکند. به گفته دکتر آنا ماریا کیورو که مقالات علمی زیادی در این حوزه نوشته است متاسفانه امکان بازگشت ساده  این مکانیزم  به حالت نرمال به راحتی وجود ندارد. خیلی ساده میتونیم بگیم که بعضی ها نسبت به بعضی های دیگه از سیستم پاک سازی سلولی بهتر و مقاوم تری برخوردار هستند و به همین خاطر دیرتر پیر میشوند.

دکتر کیورو در این میان وجود روش های تغذیه مناسب و دوری از استفاده زیاد از غذاهایی که شکر و چربی فراوان دارند رو یک فاکتور موثر برای عملکرد این مکانیزم کنترلی معرفی میکند.

آیا راهی هست تا پیری رو عقب بندازیم؟

آمار سازمان ملل به ما نشون میده که امید زندگی در ایران برای زنان ۷۲٫۶، برای مردان ۶۹٫۴ و در کل ۷۱ سال است که ۵٫۵ درصد از میانگین جهانی بالاتر است و این شاید خبر خوبی برای ما باشه، حال مطالعات و پژوهش های زیادی درباره عوامل پیری انجام شده که شاید بیشتر اونها بر روی تاثیر آنتی اکسیدان ها متمرکز بوده اند.

رژیم آنتی اکسیدانی

خیلی خلاصه براتون بگم که تحقیقاتی در اروپا در سال 2013 نشون داده استفاده از رژیم غذایی پر از سبزیجات و میوه ها تاثیر مطلوب و موثری بر استفاده موثر از آنتی اکسیدان ها و روند کنترل سلولی داشته که معنیش اینه تا میتونید میوه و سبزیجات بخورید تا دیرتر پیر شوید. یادتون نره که آنتی اکسیدان ها فقط از طریق غذای طبیعی فایده دارند و نه از طریق قرص و مکمل ها.

غذای سرشار از آنتی اکسیدان

غذای سرشار از آنتی اکسیدان

استمرار تمرینات ورزشی

یکی دیگر از تئورری ها استمرار در انجام تمرین های ورزشی است که استقامت سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد را بیشتر میکند. پس با انجام تمرین های ساده ورزشی مستمر پیری رو از خودتون دور کند.

تمرین مستمر ورزشی

تمرین مستمر ورزشی

روزه راه حل کاهش روند پیری

بسیاری از تحقیقات در آمریکای شمالی نشان میدهند محدودیت کالری و روزه گرفتن تاثیر بسیار مثبتی حتی بیشتر از باقی فاکتور های مطرح شده امکان کاهش سرعت پیر شدن در را در بدن انسان امکان پذیر میکند.

روزه و جلوگیری از پیری

روزه و جلوگیری از پیری

این تحقیقات نشان داده است که محدودیت کالری باعث افزایش تعداد رادیکال های آزاد در درون میتوکندری میشود که نیروگاه تولید انرژی برای سلول است. این رادیکال های آزاد در میتوکندری باعث افزایش قدرت سیستم دفاع آنتی اکسیدانی میتوکندری میشود که در آخر سلول های مقاوم تری در مقابل آسیب های احتمالی خواهیم داشت.

حرف آخر

قدم به قدم با هم موضوعات مختلفی رو مطرح کردیم، اما آخر انگار به این نتیجه رسیدم که لازمه بر روی سبک زندگی مون شامل غذا خوردن، ورزش کردن و حتی رعایت آداب دینی (روزه گرفتن!) بیشتر دقت داشته باشیم تا زندگی شاداب و سالم تری تا پایان عمر داشته باشیم انشالله.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 881
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 881
بازدید ماه : 3310
بازدید کل : 1079971
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com