جاذبه های گردشگری شهرستان نور


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 8 / 1 / 1394
بازدید : 763
نویسنده : sharef zadeh

 

tourist-attractions-in-the-city-of-noor1

شهر نور از شمال به دریای مازندران، از شرق به شهرستان های محمودآباد و آمل، از جنوب از طریق کندوان و قله دماوند به استان تهران و از غرب به شهرستان نوشهر محدود است و ۳/۵ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است. نور که تا چند سال قبل سولده نامیده می شد از شهرهای مهم رستمدار بخشی میان رویان و مازندران است. این شهر دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری با بلوکات بسیار است که مهمترین آنها بالاده نامیده می شود .

شهرستان نور به لحاظ توسعه صنعتی و گردشگری شرایط ممتازی در استان مازندران دارد و محصول غالب کشاورزی منطقه، برنج است . نور دارای آثار تاریخی و دیدنی بسیاری از جمله قلعه پولاد بلده، بقعه متبرکه آقا شاه بالو زاهد، بقعه متبرکه جمشید کیا سلطان، خانه نیما در بلده، پل خشتی نور، تکیه تاکر، روستای ناتل، امامزاده احمد در بلده، کاخ تمیشان، سواحل زیبا،پارک جنگلی، آبشار آب پری، آب گرم معدنی لاویج ، فیل سنگی لاویج، مسجد جامع بلده، غار کهو و کاروانسرای زمستانی یالو است .

پارک جنگلی نور که در شرق شهر نور قرار دارد با مساحتی حدود ۴۰۰۰ هکتار بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه است وجود سبزه زارهایی در زیر درختان، رستوران زیبا در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده، آلاچیق های متعدد چوبی، پارک کودک، مسجد، سرویس های بهداشتی، زمین های ورزشی فوتبال و والیبال و … مسافران را مشتاق گذراندن اوقات فراغت در آن کرده است .

 

tourist-attractions-in-the-city-of-noor3

 

یکی دیگر از مراکز تفریحی این شهر پارک جنگلی کشپل در غرب شهر چمستان در کنار رودخانه زیبای لاویج است که به دلیل وجود چشمه سارهای متعدد و سالم سازی آن درختان انبوه و تنومند پهن برگ ،پارک کودک و … مکان مناسبی برای تفریح و استراحت مسافران به شمار می آید . آب بندان نور در جنوب غربی شهر واقع است این آب بندان علاوه بر تامین نیاز آبیاری زمین های کشاورزی هر ساله در فصول مختلف سال پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که هر کدام جلوه خاصی به آن می بخشند .

همچنین در روی رودخانه لاویج رود شهرستان نور در ضلع جنوبی مسجد جامع شهر، پل خشت پل واقع شده و از بناهای دوران میرزا آقا خان نوری محسوب می شود که در حال حاضر تنها طاق مرکزی آن باقی مانده است .

آبشار طبیعی آبپری با نام محلی “پری او ” در مسیر جاده ییلاقی رویان به گلندرود جاده سیاه سنگ یکی از جاهای دیدنی این شهر است که گردشگران زیادی برای دیدن این آبشار به شهر نور سفر می کنند. جریان آب بر روی دامنه سنگی و وجود درختان در حاشیه این آبشار بر زیبایی چشم انداز آن افزوده است . آبشار حرم آب با نام محلی حرم او در بیشتر فصول سال دارای آب بوده و در مسیر جاده رویان -کپ در نزدیکی دوراهی دونکوه (مسیر جاده سیاه سنگ) قرار دارد و بسیار دیدنی و دل انگیز است . قله سوردار در جنوب شهر نور با ارتفاعی حدود ۲۰۰۰ متر کاملا مسلط بر مناطق جلگه ای است که در روزهای آفتابی و صاف چشم انداز زیباتری را از مناطق روستایی و شهری پایین دست و سواحل نور ایجاد می کند .

 tourist-attractions-in-the-city-of-noor2

 

دیدن این مناظر از بالای قله واقعا دیدنی است. الیمالات در مسیر جاده ارتباطی نور به چمستان در جنوب دو راهی روستای کارگر کلا در بین درختان انبوه و سر به فلک کشیده قرار دارد و چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. یکی دیگر از مناطق دیدنی این شهر آبادی یوش از توابع بخش بلده و در مسیر جاده ارتباطی بلده به جاده کندوان است. بافت معماری سنتی، اقلیم خشک و کوهستانی و وجود آرامگاه نیما شاعر نوپرداز فارسی، در آن، بر جاذبه های دیدنی این روستا افزوده است . که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این آرامگاه و مناظر طبیعی آن به شهر نور سفر می کنند. یکی دیگر از بناهای مرتفع شهرستان نور بقعه سلطان احمد در حاشیه شرقی شهر بلده است. این گنبد یکی از بناهای زیارتی زیبایی است که از داخل دارای نقش شیری است که ماری به دور آن حلقه زده است .

tourist-attractions-in-the-city-of-noor4

 

در مسیر جاده چمستان به آمل در روستای آهودشت شهریار قرار دارد. شاه بالو عارف، استاد شیخ آملی است که وی مرشد شیخ حسن جوری از رهبران مذهبی سربداران به شمار می آید. آقا شاه بالو در اواخر قرم هفتم و اوایل قرن هشتم می زیسته است . پولاد یا قلعه نور از اقلاع مهم رویان و رستمدار قدیم نور و کجور و پایگاه مهم پادوسبانان در سال های ۲۲ تا ۱۰۰۶ هجری بوده است. که در شهر بلده واقع شده است و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی نور به حساب می آید.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1148
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1148
بازدید ماه : 3577
بازدید کل : 1080238
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com