خوش باش حتی با جیب خالی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 5 / 1 / 1394
بازدید : 200
نویسنده : sharef zadeh

 گاهی شک می‌کنند شاید جادو شده‌اند و همچنین طلسمی در کار می باشد که به محض رسیدن به تعطیلات، اوقات شان تلخ می‌می شود، گاهی هم به خیال شان می‌رسد که شاید اصلاً با هم تفاهم ندارند و همچنین از آنجا که در ایام تعطیل اکثرا و بیشتر در مجاورت یکدیگر خواهند بود، آن مشکل آشکارتر می‌می شود.

دکتر شیخ الاسلامی، روانشناس تأکید می‌کند که حتی با جیب خالی هم می‌می شود یک فراغت گذرانی لذت قسمت و بخش را در نوروز تجربه کرد. باور نمی‌کنید؟ آن به گفته را بخوانید.

تو هم زوج‌هایی را دیده‌اید که اکثرا و بیشتر وقت شان در طول تعطیلات نوروز به مشاجره با هم می‌گذرد؟ به نظرتان علت چیست؟
بله. من هم دیدن کرده‌ام که بعضی زوج‌ها به جای بهره بری و استفاده از تعطیلات نوروز به عنوان فرصتی جهت کنار هم بودن و همچنین افزایش پیوندهای عاطفی، با هم درگیر می‌شوند و همچنین روزهای شان در مجاورت هم به تلخی می‌گذرد. علت آن می باشد که ما برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی ضعیفی جهت بهره بری و استفاده از زمان بیکاری و اوقات تفریح مان در خانواده داریم. جامعه ما، جامعه‌ای در حال‌گذار می باشد پس نه کاملاً سنتی می باشد و همچنین نه مدرن.


در جامعه سنتی، زن و همچنین مرد نقش‌هایی جداگانه و همچنین تفکیک شده داشتند. در آن هم جامعه، زن معمولاً تابع شوهرش بود و همچنین مرد اراده و تصمیم راسخ گیری‌های اصلی را انجام می‌داد ولی باید توجه داشت در جامعه ما زن و همچنین مرد نقش‌هایی شبیه به هم پیدا نموده اند و همچنین بسیاری از وظایف شان با یکدیگر همپوشانی دارند به همین علت تعارض‌ها اکثرا و بیشتر به چشم می‌آیند و همچنین در صورتی که زن و همچنین مرد نظرهای مختلفی داشته باشند و همچنین نخواهند آن اختلاف را با گذشت و همچنین به شکل منطقی حل کنند، درگیر چالش و همچنین تنش می‌شوند.


به‌روش کلی علت چنین درگیری‌هایی نداشتن مشارکت برابر در زندگی می باشد. هرکس به دنبال به کرسی نشاندن حرف خودش می باشد و همچنین همفکری وجود ندارد. در تعطیلات آن مشکل اکثرا و بیشتر می‌می شود زیرا و به درستی که خانواده بایستی و حتما جهت چگونگی گذراندن فراغت اراده و تصمیم راسخ‌گیری کنند پس در صورتی که ما بلد باشیم جهت تعطیلات مان در نوروز، خوب برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی کنیم مانع درگیری و همچنین چالش می‌شویم و همچنین از فرصت دو هفته‌ای مان جهت رسیدن به شادکامی و همچنین ساختن خاطره‌های خوش در کنار افراد خانواده بهره بری و استفاده می‌کنیم.


در صحبت‌های تان اشاره کردید که جهت فراغت گذرانی خانوادگی، مستلزم و نیاز به برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی قوی داریم. ویژگی‌های یک برنامه جذاب و جالب و خوب خانوادگی موفق چیست؟
در یک برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی موفق خانوادگی، بایستی و حتما شرایط اقتصادی و مالی اقتصادی و همچنین فرهنگی و اجتماعی خانواده در نظر گرفته می شود و همچنین همچنین و علاوه بر آن اعضا، بایستی و حتما آن مراحل را بگذرانند:


اول، بایستی و حتما اهداف متنوع و گوناگون و مختلف شان را روی کاغذ بیاورند مثلاً خانم منزل و خانه می‌نویسد که دلش می‌خواهد در تعطیلات به سفر شمال بروند و همچنین آرامش فکری داشته باشند. شوهر یا همسر خود می‌نویسد که دید و همچنین بازدیدهای عید برایش اهمیت دارند ولی باید توجه داشت دلش یک مسافرت به جنوب هم می‌خواهد.

دوم، زوج اراده و تصمیم راسخ می‌گیرند که جهت رسیدن به اهدافشان چه راه حل‌هایی وجود دارد. خانم منزل و خانه معتقد می باشد که بهترین راه آن می باشد که از همین حالا ملزومات سفر شمال را فراهم کنند. شوهر یا همسر خود فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کند هم بایستی و حتما جهت دید و همچنین بازدید حاضر شوند و همچنین هم جهت سفر به جنوب.
در آن مرحله زوج بایستی و حتما هزینه و همچنین فایده رسیدن به اهداف شان را در هر مرحله بسنجند. به عنوان مثال خانم حساب و همچنین کتاب می‌کند که چقدر هزینه جهت سفر شمال مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد و همچنین شوهرش هم هزینه‌های دید و همچنین بازدید و همچنین سفر جنوب را محاسبه می‌کند.

سوم، آنها نتایج فکری شان را با هم در میان می‌گذارند. بر سر ایده‌های مشترک توافق می‌کنند. نقطه مشترک ایده‌های آن خانم و همچنین آقا، سفر رفتن می باشد ولی باید توجه داشت قسمت و بخش‌هایی از خواسته‌های آنها با هم متغایر و متفاوت می باشد مثل مسأله دید و همچنین بازدید و همچنین مقصد سفرشان.


هنگام و زمانی که آقا در مورد علل رعایت رسم دید و همچنین بازدید در فامیل از دیدگاه خودشتوضیح می‌دهد خانم آن دیدگاه را به شکل منطقی می‌پذیرد و همچنین قرار می‌گذارند که بعد از دید و همچنین بازدید‌ها به سفر بروند ولی باید توجه داشت آنها هنوز در مورد مقصد سفر توافق نکرده‌اند.


در صورتی که آنها بخواهند رسم دید و همچنین بازدید را به جا بیاورند پس بایستی و حتما هزینه‌ای را صرف خرید ملزومات میهمانی‌های نوروزی کنند. در آن قسمت خانم شرح می‌دهد که زیرا و به درستی که مسلماً در دید و همچنین بازدیدها بخشی از پس اندازشان را خرج می‌کنند پس بهتر می باشد به سفری ارزان بروند. هزینه سفر به شمال کمتر از سفر به جنوب می باشد پس بهتر می باشد شمال را به عنوان مقصد نهایی انتخاب کنند.


توضیح خانم جهت شوهر یا همسر خود قانع کننده می باشد و همچنین آنها اراده و تصمیم راسخ می‌گیرند که مسافرت جنوب را به فصل برگ ریزان پاییز سال شمسی بعد موکول کنند و همچنین امسال به شمال بروند.
در آن برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی کسی خودخواهی و همچنین تک روی نمی‌کند زیرا و به درستی که آن رفتارها به گارد گرفتن طرف مقابل یا دفاع یا حمله‌اش منجر می‌می شود پس همه به نظر هم احترام می‌گذارند و همچنین عاقلانه اراده و تصمیم راسخ می‌گیرند و همچنین جهت رسیدن به اهداف شان با یکدیگر همفکری و همچنین همکاری می‌کنند.


هنگام و زمانی که به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنیم جهت فراغت شان برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی کنند آنها می‌گویند لازمه فراغت گذرانی، داشتن پول فراوان می باشد و همچنین آنها نمی‌توانند در نوروز چنین هزینه‌ای را صرف تفریح کنند.


آن ایده درست نیست. به نظرم تعریف ما از فراغت اشکال دارد. هنگام و زمانی که می‌گوییم قرار می باشد در زمان بیکاری و اوقات تفریح تفریح کنیم منظورمان دقیقاً چیست؟ با چه هدفی تفریح می‌کنیم؟ چگونه از وقت مان جهت تفریح بهره بری و استفاده می‌کنیم؟
متأسفانه، خیلی وقت‌ها ما پاسخ به آن پرسش‌ها را فراموش می‌کنیم. اکثرا و بیشتر شهروندان و مردم شهر خیال می‌کنند جهت آنکه تمام و همچنین کمال تفریح کنند بایستی و حتما هزینه بسیاری بپردازند مثلاً جهت سفر بایستی و حتما حتماً با بهترین هواپیما به مقصد برسند، در هتلی ۵ ستاره اقامت کنند، بهترین غذاها رو بخورند و همچنین خلاصه حسابی بریز و همچنین بپاش کنند. آنها خیال می‌کنند نمی‌توانند از یک مسافرت کوتاه، نقل و همچنین انتقال با وسیله نقلیه‌ای ارزان مثل اتوبوس، اقامت در چادر مسافرتی و همچنین خوردن غذاهای عادی هم لذت ببرند. همین پیش شرط‌های کلیشه‌ای می باشد که کار را خراب می‌کند و همچنین فشار روانی بسیاری را به خانواده تحمیل می‌کند و همچنین تنش زا می‌می شود.


ولی باید توجه داشت علی رغم عقیده آنها، فراغت را می‌می شود ارزان و همچنین زیبا هم گذراند. آنچه می‌گویم شعار نیست. جذاب و جالب می باشد بدانید که من و همچنین همسرم هم از روش‌هایی مشابه جهت فراغت گذرانی آسان و همچنین ارزان بهره بری و استفاده کرده‌ایم و همچنین از اوقات با هم بودن مان لذت برده‌ایم. چند سال شمسی پیش ما جهت نوروز به سفری سه روزه رفتیم. روز اول و همچنین روز آخر سفر، همه وقت‌مان در جاده گذشت و همچنین آنطور که انتظار داشتیم از سفر لذت نبردیم. آن شد که سال شمسی بعد برنامه جذاب و جالب و خوب غیره ای ریختیم. هدف ما کنار هم بودن و همچنین لذت بردن از طبیعت و همچنین زیبایی‌های بهار بود پس اراده و تصمیم راسخ گرفتیم در نوروز به تهرانگردی‌های یک روزه برویم و همچنین از جاذبه‌های گردشگری داخل شهرستان دیدن کردیم.

یک روش جهت فراغت گذرانی ارزان نرخ هم، حضور در جمع می باشد. زمانی که کوچک بودیم منزل مان نزدیک منزل پدربزرگ و همچنین مادربزرگم بود. خیلی از شب‌ها به منزل و خانه آنها می‌رفتیم و همچنین ما، نوه‌ها با هم بازی می‌کردیم و همچنین بزرگترها با یکدیگر گپ می‌زدند.

راه دیگر فراغت گذرانی آن می باشد که خانواده وعده‌های غذایی‌شان را در پارک بخورند. حضور در طبیعت، به اعضا آرامش می‌دهد و همچنین احساسات منفی شان را می‌کاهد ضمن آن‌که با آن روش تحرک دارند، پیاده روی نموده اند و همچنین اوقات شان را در کنار هم گذرانده‌اند.

چندی پیش پیامکی گرفتن کردم که به نظرم خیلی زیاد زیبا بود و همچنین جان کلام من هم هست. ارزشمندترین چیزها در زندگی ما مجانی‌اند مثل در آغوش گرفتن عزیزان مان، عشق و همچنین محبت شان که نثارمان می‌کنند، شادی و همچنین جذاب و جالب و خنده، خواب، دوستان خوب، ورزش و همچنین تحرک، گوش کردن به موسیقی و همچنین…. آن‌ها، آن هم ارزش‌هایی خواهند بود که هزینه‌ای صرف شان نمی‌کنیم. ولی باید توجه داشت از آنها لذت می‌بریم و همچنین با آن حال خیلی وقت‌ها از یاد می‌بریم شان.


به نظرتان چرا ما دائما فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کنیم جهت یک فراغت گذرانی حسابی بایستی و حتما پول کلان خرج کنیم؟
زیرا و به درستی که جزئی از جامعه‌ای هستیم که به سمت مصرف‌گرایی در حرکت می باشد. شهروندان و مردم شهر تحت تأثیر تبلیغات به آن پس نتیجه آن می شود که رسیده‌اند که در صورتی که خرج نکنند نمی‌توانند شاد باشند. در حالی که آن تصور غلط می باشد ولی باید توجه داشت سرمایه دارها جهت فروش اکثرا و بیشتر، خرج کردن را به عنوان پیش شرط خوشبختی به شهروندان و مردم شهر معرفی می‌کنند. حال آنکه در واقعیت و حقیقت، ممکن می باشد افرادی سر سفره‌ای با ماست و همچنین نان حس کنند خوشبخت خواهند بود و همچنین دیگرانی سر سفره‌ای با بوقلمون احساس بدبختی کنند.


تو گفتید در جمع بودن بخصوص در صورتی که آن هم جمع فامیل باشند باعث ساخته یا ایجاد صمیمیت و همچنین گذراندن فراغت به شیوه‌ای لذت قسمت و بخش می‌می شود ولی باید توجه داشت قبول دارید که بخشی از دعواهای خانوادگی در نوروز هم در جریان همین رفت و همچنین آمد‌ها، چشم و همچنین هم‌چشمی‌های فامیلی می باشد؟
آن را قبول دارم. خیلی از ما مسیرمان را گم کرده‌ایم. تقریباً یک دهه پیش، شهروندان و مردم شهر هنگام و زمانی که به منزل و خانه هم می‌رفتند بی‌هیچ خجالتی یکدیگر را در خوشی‌های کوچک شان شریک می‌کردند، آنها اگرچه فقیر بودند، با ساده‌ترین امکانات از میهمان‌های شان پذیرایی می‌کردند.


حالا ولی باید توجه داشت روابط به معامله‌های پایاپای تغییر پیدا کردن شده می باشد. بعضی شهروندان و مردم شهر می‌خواهند از دیگران اشرافی و همچنین خاص پذیرایی کنند و همچنین انتظار دارند آنها هم به همین شیوه پاسخ میهمان‌نوازی‌شان را بدهند و همچنین در صورتی که غیر از آن باشد گمان می‌کنند به آنها توهین شده می باشد.


در واقع به نظر می‌آید شماری از شهروندان و مردم شهر صفای کنار هم بودن را فدای رقابت بر سر تجمل‌گرایی حتی در پذیرایی از میهمان‌ها نموده اند و همچنین شک نکنید که به مرور زمان آنقدر فشار روانی آن رفتار بر آنها زیاد می‌می شود که لذت دید و همچنین بازدید در نظرشان محو می‌می شود و همچنین آن کار به یک رفع تکلیف اجباری در زندگی شان تغییر پیدا کردن می‌می شود.


بعضی زوج‌ها بهانه می‌گیرند که علت دلخوری‌های نوروزی شان از یکدیگر، خستگی ناشی از منزل و خانه تکانی و همچنین میهمان‌داری می باشد به نظرتان آن دلیل قانع کننده می باشد؟
هنگام و زمانی که زوجی با هم در منزل و خانه‌تکانی و همچنین پذیرایی از میهمان‌ها و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی جهت گذران زمان بیکاری و اوقات تفریح شریک باشند هرچقدر هم که کارهای شان زیاد و همچنین مسئولیت‌های شان سنگین باشد، احساس خستگی و همچنین فرسودگی نمی‌کنند و همچنین تنشی بین شان پیش نمی‌آید بلکه از انجام فعالیت‌های مشترک، لذت می‌برند و همچنین راضی اند. در واقع آنچه جهت هر یک از زوجین خستگی ساخته یا ایجاد می‌کند احساس نبودهمراهی و همچنین مشارکت طرف دیگر در کارها و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی‌های خانوادگی می باشد.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 138
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 944
بازدید ماه : 2567
بازدید کل : 1079228
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com