مغز پیر نمی‌شود


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 21 / 12 / 1393
بازدید : 218
نویسنده : sharef zadeh

  نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افزایش سن در افراد منجر به این می‌شود که ارتباط بین نورون‌ها کند شده و عملکرد مناطق خاصی از مغز هم کاهش پیدا کند، اما مطالعات جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان‌دهنده این مطلب است که مغز افراد جوان و سالمند با هم تفاوت چندانی ندارد.

دانشمندان دریافتند شیوه رایج برای مطالعه فعالیت مغز یعنی fMRI به دلیل اختلال ایجاد شده به خاطر فعالیت رگ‌های خونی نمی‌تواند به خوبی به ارزیابی عملکرد مغزی افراد بپردازد. شیوه fMRI به صورت مستقیم عملکرد عصبی مغز را ارزیابی نمی‌کند، بلکه از طریق تغییرات در رگ‌های خونی، عملکرد مغز را تعیین می‌کند.

محققان این بررسی را بر روی ۳۳۵ نفر انجام دادند و به نتایجی دست یافتند. آنها با استفاده از تصویربرداری fMRI را در حالتی که فرد در حال استراحت است و به چیزی فکر نمی‌کند، انجام داده و با زمان معمول فرد مقایسه کردند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که پیرشدن بر روی فرایند مغز هم تاثیر دارد، اما این مطالعه خلاف این موضوع را ثابت کرد و نشان داد که فرایند پیری تاثیری بر عملکرد مغز ندارد.

نتایح این تحقیق در مجله Human Brain Mapping منتشر شده است.

 

دانستنی ها مغز :

مغز (به انگلیسی: Brain) یکی از حسّاس‌ترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی‌مهرگان است که در برخی گونه‌ها ۲ درصد از وزن بدن جان‌دار را تشکیل می‌دهد. در انسان تا بیش از ۳۰ درصد کالری (انرژی) روزانه را مصرف می‌کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدراتها (گلوکز خون) جذب می‌کند و این سوخت را سریع می‌سوزاند حتّی زمانیکه شخص در خواب است، مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اکسیژن مصرف می‌کند. به نارسایی مغزی ایسکمی مغزی می‌گویند. مغز در همهٔ مهره‌داران و بیشتر بی مهرگان مرکز دستگاه عصبی است. تنها شماری از بی مهرگان مانند اسفنج دریایی، عروس دریایی، آب‌دزدک دریایی بالغ و ستاره دریایی مغز ندارند، هرچند دارای بافت عصبی پراکنده‌ای هستند. مغز در سر و معمولاً نزدیک اندام‌های حسی نخستین مانند بینایی، بویایی، چشایی و شنوایی قرار دارد. مغز مهره داران پیچیده‌ترین اندام بدنشان است. از دید فیزیولوژی و تکاملی زیستی، کار مغز کنترل متمرکز بر روی سایر اندام‌های بدن است. مغز با تولید الگوهای فعالیت ماهیچه‌ها یا با هدایت مواد شیمیایی تراوشی که هورمون نام دارند، بدن را کنترل می‌کند. این کنترل متمرکز سبب پاسخ سریع و هماهنگ به تغییرات محیط می‌شود. برخی انواع پایه‌ای از پاسخ مانند بازتاب یا رفلکس عصبی می‌تواند توسط طناب نخاعی یا گره‌ها ایجاد شود، اما کنترل پیچیده و هدفمند بر رفتارها بر پایهٔ حس‌های ورودی پیچیده نیازمند توانایی یکپارچه سازی اطلاعات یک مغز متمرکز است.

از نظر فلسفی آن‌چه که مغز را متمایز از بقیه اندام‌ها می‌کند، ایجاد ارتباط فیزیکی بین بدن و ذهن است. امروزه دانسته‌های دقیقی در مورد کار هریک از سلول‌های مغز وجود دارد اما درک همکاری همزمان و روش عمل میلیون‌ها سلول مغزی با هم هنوز نیاز به مطالعه دارد.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 2463
بازدید کل : 1079124
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com